Kdo jsou Svatí archandělé? Svátek tří archandělů, který se slaví dne 29. září – spolu s památkou všech svatých andělů, připadající na den 2. října, oslavuje anděly jako prostředníky mezi tajemným a vše převyšujícím Bohem na jedné straně a lidskými dějinami a lidskými životy na straně druhé.
Díky andělům můžeme vidět a vnímat spásnou přítomnost věčného a nekonečného Boha mezi námi.
Michael
S Michaelem, jehož jméno je v hebrejštině přímo vyznáním víry („Kdo je jako Bůh?“), se setkáváme především v Knize proroka Daniela. V této knize čteme, že nakonec „povstane Míkael, velký ochránce, a bude stát při synech tvého lidu“. Tento slavnostní titul, jenž z něho činí „archanděla“, souvisí s představou o nebeském soudním dvoře, který Boha obklopuje. Zasedají v něm – podobně jako u pozemského soudu – andělé různého stupně a různé důstojnosti. Tuto židovskou tradici přejalo i křesťanství, neboť i ono hovoří o „andělských kůrech“ (Trůny, Panstva, Knížectva, Mocnosti, Ctnosti...). Michael, jak Kniha proroka Daniela několikrát připomíná, je „jeden z prvních andělských knížat“. Podle proroka Daniela mají svého andělského „knížete“ i jiné národy.
Když prorok hovoří o těchto nadpřirozených bytostech, chce tím zdůraznit, že dějiny nejsou pouze v rukou pozemských vládců a neřídí se pouze jejich záměry, ale že dějinám vládne ještě jiná síla a jiný záměr, který chce Bůh uvádět do života právě prostřednictvím svých poslů – andělů.
Jako ochránce Božího lidu bojuje Michael i s úhlavním nepřítelem věřících – satanem, a právě v této podobě se s ním setkáváme ve 12. kapitole Zjevení svatého apoštola Jana. Zde vede lítý boj s rudým drakem (majícím barvu krve násilně prolité v lidských dějinách), jenž symbolizuje utlačovatelskou moc. Michael v tomto boji hájí ženu a jejího právě narozeného syna, kteří představují Boží lid a církev, v níž je Kristus neustále přítomen (pozdější tradice bude v ženě spatřovat Ježíšovu matku Marii). V knize Zjevení se říká: „Tehdy nastal na nebi boj: Michael a jeho andělé se dali do boje s drakem; drak a jeho andělé se postavili proti nim, ale neobstáli a přišli o svoje místo na nebi. Velký drak – starý had, nazývaný ďábel a satan, svůdce celé země – byl svržen na zem a jeho andělé byli svrženi s ním.“ (Zj 12,7–9) Michael je zde tedy vylíčen jako bojovník dobra, který přichází bránit spravedlivé a vyráží do boje proti utlačovatelským silám zla, jež se zahnízdily ve světových říších a rozpoutávají války.
Archanděl Michael se objevuje i v jedné nepříliš známé, ale velmi zajímavé novozákonní knize – v Listu svatého apoštola Judy. Tady se Michael střetává s ďáblem, aby vyrval z jeho moci tělo právě zemřelého Mojžíše. Je to ohlas starobylé židovské tradice.
Gabriel
S archandělem Gabrielem (hebrejsky „muž Boží“, a tedy „silný muž“) se setkáváme nejprve v Knize proroka Daniela a hned je zřejmé, jaké je jeho hlavní poslání – je to anděl, který vykládá zvláštní a nesnadno srozumitelná vidění. V Novém zákoně se ukazuje jako zvěstovatel příchodu Mesiáše. Nejprve se při obětování v jeruzalémském chrámu zjevuje otci Jana Křtitele Zachariášovi a potom Marii v jejím domě v Nazaretě. Slova, jimiž se anděl obrací k budoucí Kristově matce, se netýkají jen příslibu, že se jí narodí syn, jako tomu bylo u Zachariáše, ale už naznačují, jak přelomovou osobností Ježíš bude: „Bude veliký a bude nazván Synem Nejvyššího. Pán Bůh mu dá trůn jeho předka Davida. (...) Dítě bude nazváno svaté, Syn Boží.“ Gabriel je tedy zvěstovatel mesiášských časů a ohlašovatelem ústřední události dějin spásy.
Rafael
Třetím archandělem, který se připomíná o svátku 29.9., je Rafael, s nímž se setkáváme pouze v biblické knize Tobiáš. Jeho jméno v hebrejštině znamená „Bůh uzdravuje“ a přesně odpovídá andělově úloze v tomto poutavém vyprávění. Rafael říká: „Já jsem Rafael, jeden ze sedmi andělů, kteří jsou připraveni, aby vcházeli před Hospodinovu slávu.“
Je zřejmé, že poslání, s nimiž k lidem přicházejí Michael a Gabriel, mají oficiální podobu a týkají se dějin a celých národů, zatímco Rafael vystupuje jako anděl provázející člověka všedním životem, který na sebe bere lidskou podobu, aby nám byl co nejblíž a mohl nás vést životem jako opravdový „anděl strážný“. Je to přítel, jenž radí a povzbuzuje, je to viditelná přítomnost neviditelného Boha, nesmírně milujícího své tvory. V Bibli se Rafael objevuje jen v knize Tobiáš, ale zmínky o něm nacházíme i v různých apokryfech. Pro svou moc uzdravovat je vzýván jako divotvůrce a jako patron všech, kdo se starají o nemocné.
Se svolením zpracováno podle knihy: Svatí na každý den
vydalo: Karmelitánské nakladatelství
Redakčně upraveno
Převzato z webu pastorace.cz.